Logo  

Spelmakande >> Regelmakande

Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
Rickard
Försökskanin

Reggad: 2005-10-07
Hemort: Norrköping
Hur skulle du använda regeln?
      #5774 - 2010-03-15 23:02

Jag har i min Mutant-modifiering av Matiné-systemet en regel där spelaren får hitta på ett beskrivningsord som den ska föra in i sitt agerande medan vi spelar. Det kan vara saker som "Tappar ofta delar av sig själv", "Blir täckt i blod när han strider" eller enkla saker som "snål", "gnisslar" med mera.

Just nu har jag en regel som säger att man får flippa tärningarna någon gång per speltillfälle om man märkbart försökt få in orden. Att flippa tärningarna är att man vänder på T100:an (ja, det är BRP-T100) så att entalet blir tiotal och tiotalet ental. Chansen att lyckas blir alltså större och eftersom man får flippa tärningarna efter slaget har gjorts, så räknas det som ett auto-lyckat slag.

Jag vill dock också koppla detta till erfarenhetsregler, som säger att man får en erfarenhet per speltillfälle som man försökt få in orden, men som man inte utnyttjat för att flippa tärningarna. För 2 erfarenhet får man chansen att höja en färdighet 1T10 procentenheter, om man slår över färdighetsvärdet med 1T100. För 5 erfarenhet köper man en Bekant som man kan spendera för att skapa en relation eller händelse och på så vis komma förbi ett problem. För 10 erfarenhet köper man en Muta, som kan användas för att köpa förmågor (mutationer och optioner) eller kunna flippa tärningarna (kaka på kaka, märker jag nu).

Hur skulle ni använda beskrivningsorden: för att flippa tärningarna eller för att få erfarenhetspoäng? Vad skulle ni i så fall göra med erfarenhetspoängen. I Mutantmatiné kommer man vara duktig på minst två färdigheter med värden uppåt 70-100%.

--------------------

Snabbare, smidigare, smartare
Upptäck fördelarna med Matiné

Läs reglerna
Mutantmatiné

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
Faehrengaust
Frivillig försöksperson

Reggad: 2005-11-12
Hemort: Uppsala
Re: Hur skulle du använda regeln? [Re: Rickard]
      #5777 - 2010-03-16 08:57

Jag tror det skulle bli rätt blandat för min del. Låter som rätt balanserade val, men det beror också på spelgruppen.

--------------------
"När jag skriver är jag Gud" - Arne Anka

FAQ: Vapen och krigskonst

Ram
Bacillodling

Reggad: 2010-03-15
      #5780 - 2010-03-16 09:14

Det beror på systemet i övrigt, men generellt skulle jag hålla på att använda mina ord så länge som möjligt och försöka använda dem sent under ett spelmöte för att plocka erfarenhet. Jag skulle bara använda dem för att flippa i nödfall.

Rickard
Försökskanin

Reggad: 2005-10-07
Hemort: Norrköping
      #5784 - 2010-03-16 15:42

Öh, jag är ett dumhuvud som glömde bort vad jag tänkt från början, nämligen att man ska kunna flippa tärningarna för att misslyckas men att man då får en erfarenhetspoäng. Annars kommer det antagligen bara att bli som Ram skrev.

Man har två beskrivningsord per rollperson. Jag funderar på om jag ska hitta på en regel om hur man ska få byta ord (typ stryka ordet, spendera en Muta och flippa tärningarna, men få igen Mutan när speltillfället är slut) men antagligen kommer jag nog köra med att man får byta ord i slutet av speltillfället om spelaren känner att orden blir svåra att få in.

--------------------

Snabbare, smidigare, smartare
Upptäck fördelarna med Matiné

Läs reglerna
Mutantmatiné

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

IllernModerator
Alfahanne

Reggad: 2005-09-11
Hemort: Linköping
      #5796 - 2010-03-20 21:13

Det skulle antagligen bero på mina beskrivningsord, lite beroende på vad som känns naturligt med de givna orden (vilket eventuellt i de flesta fall skulle bli blandat).

--------------------
It's not a problem you can stop - It's rock 'n' roll!

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 0 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Troberg, Illern, Zadrith 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är avstängt
      UBBCode är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 456

Betygsätt denna tråd

Hoppa till