Illern
Alfahanne
Reggad: 2005-09-11
Hemort: Linköping
|
|
Jag vet vilket år som författaren satt i Mouse Guard och jag tror det är tänkt att korrelera mot vår tideräkning men vad får ni för känsla? Vad skulle ni sätta för period (eller perioder om ni tycker det är lite spretigt) utifrån nedanstående bilder (man kan också gå till illertass.se/mg/)?
-------------------- It's not a problem you can stop - It's rock 'n' roll!
|
Troberg
Massa
Reggad: 2005-07-30
Hemort: Borlänge, sveriges inavelscent...
|
|
1800-tal, möjligen sista halvan av 1700-talet.
Cool stämning, förresten!
-------------------- /Anders Troberg
Ich warte am Rand der Welt auf die neue Sonne
Zeichnungen des Patienten OT
"Jag saknar Troberg väldigt mycket. Han och jag var på samma antal inlägg en gång i tiden, sen matade han in inlägg i en ofattbar hastighet och uppnådde gudomlig status tills han likt Lucifer blev utslängd." - Magoo göder mitt storhetsvansinne
|
Illern
Alfahanne
|
|
Svar till:
1800-tal, möjligen sista halvan av 1700-talet.
Cool stämning, förresten!
Det var faktiskt inte vad jag själv hade väntat mig. Något särskilt som får dig att säga den perioden?
Jo, jag gillar de små mössen. Delvis beroende på att det har något av mitt egna Mustelas fabler i sig och för att det var skoj med lite avbrott från antiken (en liten stund), delvis för att det är en skön miljö och intressant serie (och det kommer mer under året) och delvis för att reglerna är lite intressanta och för mig/oss lite ovana och lite ögonöppnande.
|
Troberg
Massa
Reggad: 2005-07-30
Hemort: Borlänge, sveriges inavelscent...
|
|
Svar till:
Något särskilt som får dig att säga den perioden?
Jag vet inte, det kändes som efter renässansen, men ett tag efter den, när världen hunnit bli "skitig" igen.
Förresten, mina husdjur tycker att den borde handla om råttor istället.
-------------------- /Anders Troberg
Ich warte am Rand der Welt auf die neue Sonne
Zeichnungen des Patienten OT
"Jag saknar Troberg väldigt mycket. Han och jag var på samma antal inlägg en gång i tiden, sen matade han in inlägg i en ofattbar hastighet och uppnådde gudomlig status tills han likt Lucifer blev utslängd." - Magoo göder mitt storhetsvansinne
|
Faehrengaust
Frivillig försöksperson
Reggad: 2005-11-12
Hemort: Uppsala
|
|
Känns som en blandning av medeltid och brittisk 1800-tal. Mycket trevlig stämning.
-------------------- "När jag skriver är jag Gud" - Arne Anka
FAQ: Vapen och krigskonst
|
Illern
Alfahanne
|
|
Vad är det som ger dig så sena vibbar som 1800-tal? Troberg skrev typ samma sak så det kanske finns något här som jag missar som jag skulle kunna ta upp för att göra spelvärlden intressantare och som kanske borde påverka vad som ingår i till exempel färdigheten ''Scientist''.
|
Faehrengaust
Frivillig försöksperson
|
|
Tror det blev så av att första bilden till höger är så 1800-talsaktig. På något sätt förknippar jag den med brittisk 1800-tal. Vet inte om det är byrån kombinerat med prylen han har på ögat. Så när jag hade sett första uppslaget så trodde jag att det var något Sherlock Holms-aktigt som det handlade om. Senare blev bilderna mer medeltidsaktiga, men känslan satt kvar.
Hade jag sett någon av de sista bilderna först så hade jag kanske fått en helt annan känsla för det hela.
|
Ram
Bacillodling
Reggad: 2010-03-15
|
|
jag skulle nog säga ~14-1600-tal och konstatera att mössen är skickliga hantverkare och instrumentmakare.
|
Faehrengaust
Frivillig försöksperson
|
|
Det är en himla blandning. Vapen och sköldar ser ut som tidigare medeltid. Det samma med borgen. En del annan arkitektur ser ut som 1300-tal. Medan många detaljer är från senare århundraden.
|
Illern
Alfahanne
|
|
Svar till:
jag skulle nog säga ~14-1600-tal och konstatera att mössen är skickliga hantverkare och instrumentmakare.
Det var väl något sådant jag kände. När det gäller att vapen ser tidiga ut, vad är det som ''blir fel'' med det? Det finns inga skjutvapen, krut är överhuvudtaget inte med i miljön alls även om det finns mekanik, kemi och någon form av vetenskap. Jag har också fått uppfattningen av miljön att det inte dräller av metall så även om det finns en bild på en mus i helrustning så är det ovanligt med rustningar som inte är av organiskt material som läder eller tyg (vilket även gäller för vesslor och illrar).
|
Andreaz
Bananfluga
Reggad: 2005-09-17
|
|
Jag tycker att det känns som en blandning av 1000-tal (eller lite skiftande 900-tal till 1100-tal) och 1600-tal, inte helt olikt Fylke i Tolkiens Midgård (med t.ex. fickur bekymmerslöst inslängt i ett primitivt agrarsamhälle)...
-------------------- He who has a thousand friends has not a friend to spare,
And he who has one enemy will meet him everywhere.
-- Ali ibn-Abi-Talib (602 AD - 661 AD), A Hundred Sayings
|
Illern
Alfahanne
|
|
Svar till:
Jag tycker att det känns som en blandning av 1000-tal (eller lite skiftande 900-tal till 1100-tal) och 1600-tal, inte helt olikt Fylke i Tolkiens Midgård (med t.ex. fickur bekymmerslöst inslängt i ett primitivt agrarsamhälle)...
Sant (fast mössen odlar väldigt lite utan samlar mest). Finns det några direkta konflikter som någon kommer på? Även under antiken fanns det i alla fall enstaka avancerade mekaniska kugghjulsbaserade mackapärer men där fanns förstås slaveriet som en anledning att inte använda uppfinningar som var arbetsbesparande för tungt fysiskt arbete. Jag tänker nu mer på Mouse Guard än Fylke.
|
Illern
Alfahanne
|
|
Värt att nämna kan vara att mössen använder skalbaggar för att bära mindre laster men det finns nog inte mycket djur de kan använda för att avlasta sitt eget arbete. Det förekommer lupp i serien men även om det inte tillverkades några manuellt under antiken verkar fenomentet att ett rätt formad genomskinligt material kan åstadkomma förstoring varit känt redan då.
|
Faehrengaust
Frivillig försöksperson
|
|
Svar till:
Sant (fast mössen odlar väldigt lite utan samlar mest). Finns det några direkta konflikter som någon kommer på? Även under antiken fanns det i alla fall enstaka avancerade mekaniska kugghjulsbaserade mackapärer men där fanns förstås slaveriet som en anledning att inte använda uppfinningar som var arbetsbesparande för tungt fysiskt arbete. Jag tänker nu mer på Mouse Guard än Fylke.
Jag förstår inte vad du är ute efter. Vad är det för typ av konflikter du oroar dig för? Att något är i fel århundrade spelar ju ingen roll om man jämför med att det faktiskt är talande möss med ett samhälle vi talar om.
Undrar förresten hur den där mjölnaren lyckas mala ner sädeskorn med den där lilla stenen. Södeskornen borde ju vara lika stora som hela rännan och stenen är ju rätt ynklig egentligen
|
Illern
Alfahanne
|
|
Svar till:
Jag förstår inte vad du är ute efter. Vad är det för typ av konflikter du oroar dig för? Att något är i fel århundrade spelar ju ingen roll om man jämför med att det faktiskt är talande möss med ett samhälle vi talar om.
Undrar förresten hur den där mjölnaren lyckas mala ner sädeskorn med den där lilla stenen. Södeskornen borde ju vara lika stora som hela rännan och stenen är ju rätt ynklig egentligen
Fast även om det är talande möss kan man vilja undvika effekter som att det finns, säg, hyfsat gott kraftiga tunga rustningar trots att det finns väldigt lite metall och att det trots det funnits tunga rustningar länge inte är någon som försökt konstruera vapen för penetrera dem. Sådana saker.
Jag tror sädeskornen går till timmermannen först som hugger upp dem i mindre bitar :-)
|
Illern
Alfahanne
|
|
Svar till:
Hmmm, hade det stått frön i bredare bemärkelse så hade det inte varit något problem men ja, lite tankefel av textförfattaren kan man tänka.
|
Faehrengaust
Frivillig försöksperson
|
|
Det är rätt många saker man kan fundera på med skalan, t.ex: - Snöflingornas storlek - Går det att få en så liten låga att brinna stadigt som mössens ljusstakar? - Hur djup är mössens brunn?
Man kan också fundera på hur snö, regn och vind påverkar de små liven och specielt deras byggnader.
Man verkar ha valt att låta mössen vara små människor i musskepnad. Ett helt ok val givetvis, men ett annat alternativ hade varit att fortfarande låta dom ha kvar lite "musegenskaper", t.ex. deras förmåga att klättra vilket skulle kunna leda till en annorlunda byggnadsstil.
|